fbpx

Hvorfor er leadgenerering viktig?

Innhold

Hyggelig dame

Leadgenerering, også kalt «lead gen» eller «salgsprospektering», er hvordan en organisasjon søker etter leads i målmarkedet. Målet er å tiltrekke leads (potensielle kunder) inn i salgstrakten din, veilede dem og hjelpe dem om å konvertere eller foreta et kjøp.

Bedrifter prospekterer på ulike måter, dette kan være ved å tilby produktdemonstrasjoner for å blant annet samle kontaktinformasjon. Fra der kan vi  ringe, sende e-postkampanjer eller foreta målrettet innholdsmarkedsføring. Du kan også kombinere alle disse.

En detaljert kundeprofil hjelper deg med å finne og identifisere leads. Disse strategiene er avgjørende for bedriftseiere, fra lokale bedrifter og små bedrifter til større B2B-selskaper (business to business).

Hvorfor er leadgenerering viktig?

En effektiv strategi for leadgenerering har et potensiale å øke salget. Fordi det vil finne nye leads, som har en mulighet for å bli kunde. En god kampanje finner leads av “høy kvalitet”. Du kan gjøre dette ved å spisse inn på feks interesser eller demografi. Med dette kan du finne flere gode målgrupper. Det er heller ingen perfekt målgruppe, det er derfor alltid lurt å teste til enhver tid. A/B testing!

6 tips for vellykket leadgenerering

Her er 6 tips for å hjelpe deg og teamet ditt oppnå bedre resultater:

1. Forbedre søkemotoroptimaliseringen (SEO) 

Folk bruker søkemotorer for å finne informasjon, og riktig bruk av søkeord kan hjelpe deg med å lede trafikk til landingssiden din. Bruk av SEO kan utvide merkevarebevisstheten ved å få nettstedet ditt til å rangere høyere på resultatsiden, feks Google. Det vil forbedre synligheten din og øke sannsynligheten for at folk tar kontakt eller kjøper produkter. SEO er en nyttig digital markedsføringsstrategi for din bedrift uansett standpunkt. Du vil få noen av de beste kundene herfra, dette er fordi disse personene gjør et bevisst søk på søkemotoren. 

Eksempel: Bjarne søker etter isbil på Google, han finner dere på første side og trykker inn. Bjarne finner det han ser etter og gjør et kjøp.

2. Møt personlig når det er mulig 

Det er alltid bedre å dra på et fysisk møte, bli kjent med den potensielle kunden. Det er mye mer personlig og vil øke sjansen for en konvertering. Du kan også vise frem produktet/tjenesten selv, slik at du representerer det på best mulig måte. 

Du kan også delta på messer hvor du kan møte potensielle kunder på nært hold og svare på spørsmålene deres. Selv om det ikke er personlig, tilbyr webinarer en annen mulighet for kunder til å møte deg, bli kjent og stille spørsmål.

3. Filtrer leads

Sørg for at mulige kjøpere er kvalifiserte. Dette gjelder for deg som selger dyrer produkter eller tilbyr tjenester. Det er viktig å ha en kunde som kan betale for seg selv, sjekk gjennom brønnøysundregisteret f eks. For et salgsteam er hovedmålet med denne filtreringen å spare tid. En salgsrepresentant kan bruke dette filteret til å luke ut uønskelige leads og i stedet fokusere på leads som kan betale for seg selv.

4. Bruk mer tid på verdifulle mål 

Ikke alle leads er like. Skill ut kvalifiserte leads fra ukvalifiserte leads, du kan bruke du denne informasjonen til å allokere ressurser på en bedre måte. Bruk denne informasjonen for å forsterke kampanjene dine. Dette ved å bruk retargeting eller utfør en bedre, mer rettet kampanje. 

5. Dra nytte av markedsføring på sosiale medier 

Du kan øke bedriftens synlighet og engasjement ved å tilby kvalitetsinnhold til potensielle kunder på tvers av ulike sosiale kanaler. 

Sosiale medier kan hjelpe med leadgenerering, men også øke “levetiden” for hver enkelt kunde, mange av de ulike sosiale kanalene kan brukes til å legge ut mer personlige innlegg eller bilder. Dette vil hjelpe å forsterke deres merkevare men også styrke forholdet mellom kunde og bedrift. 

Lag verdifullt innhold for kundene og de potensielle kundene dine, det er de som gir deg penger. Entreprenører eller startups fokuserer ofte på sosiale medier da det som regel er gratis og det hjelper med å nå ut og bygge et nettverk.

6. Bruk programvare for å holde styr på potensielle kunder. 

Programvare for administrasjon av leads lar bedriften holde oversikt over sine kunder. Alt fra firmanavn og kontaktinformasjon til notater om spesifikke “painpoints” bedriften må ta tak i. Oppbevaring av denne informasjonen er derfor utrolig viktig.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Opprett din helt egen digitale arbeidsplass,
gratis

Du vil også kanskje like disse?

Produkt

Prosjektstyring

Bedre arbeidsflyt i hverdagen med planr.

Chat

Kommuniser med ansatte og kunder med integrert chat

Timeregistrering

Hold oversikt over tisbruk på oppgaver og prosjekter

CRM

Datadrevet CRM For Moderne Teams & Samarbeid.

Nettmøte

Enkelt opprett eller bli med i digitale møter.

Whiteboard

Slipp kreativiteten løs med vårt eget digitale whiteboard

HR

Full kontroll over deg og dine ansatte.

Nyheter

Informasjon

Hjelp

Her finner du help og løsninger til plattformen

Om oss

Hvem vi er

Omtaler

Hva andre sier om oss 💜

API

Dokumentasjon for å ta i bruk vår API

Kontakt oss

Lurer du på noe? ta kontakt

Last ned

Last ned Planr på utvalgte plattformer

Brand

Vår merkevare og profilering

For Studenter

En plattform for studiehverdagen

Følg oss på sosiale medier

Kontakt salgsavdelingen